Protestmars vreedzaam verlopen: hulde voor Edgar Leito

CURAÇAO – Rond de 200 man vertrokken vanmorgen in het wit gekleed vanaf de Regentesselaan richting Post 7 van de Isla Raffinaderij. Doel van de tocht was een protest tegen de vervuiling van de fabriek. Jong en oud liepen gewapend met gasmaskers en spandoeken richting de ingang van de raffinaderij.

De mars stagneerde echter eerder dan verwacht. Vlak voor het Isla-terrein werd de weg geblokkeerd door een groep mensen in het rood gekleed. De ‘tegenpartij’ bestond voornamelijk uit  werknemers  van de raffinaderij die tegen de sluiting zijn.

Brief
Beide groepen stonden enige tijd tegenover elkaar waarna verschillende woordvoerders hun zegje deden. SMOC-voorzitter Peter van Leeuwen probeerde ook de ‘pro-Isla partij’ te overtuigen van zijn standpunt en hamerde op het feit dat niemand uit is op het afpakken van hun baan. Leito las publieke de brief voor waarin de leiding van Isla dringend wordt verzocht de uitstoot af te stemmen op de hinderwetvergunning. Hierop werd er luid geaplaudiseerd vanuit de ‘anti-Isla’ kant. De ‘pro-Isla’ demonstranten reageerden hier met luid boe-geroep op.

Opschudding
Uiteindelijk trokken de demonstranten in het wit zich terug. Er onstond een kleine opschudding door een gegooid ei vanuit de ‘pro-Isla’ kant. Dit ei werd opgevangen en teruggegooid richting de in het rood gekleden ‘pro-Isla-demonstranten’ en dit wekte agressie op. De politie was ter plaatste om de boel te sussen.

Tevreden
Initiatiefnemer Edward Leito van Movementu Solushon Isla sprak van een geslaagde dag. “Ik ben zeer tevreden over de mars. Het was geen tegenvaller dat we werden tegengehouden. De werknemers stonden op terrein  van de Isla en wij konden dit niet binnengaan, maar dit was geen punt. In ieder land moet je op een vreemdzame manier een mars kunnen houden en dit is gebeurd.”

Bron: Versgeperst