SHELL (ook) verantwoordelijk milieuschade

CURAÇAO – Tijdens Shell’s jaarvergadering van aandeelhouders die vandaag plaatsvond in Den Haag heeft milieudefensie een rapport uitgedeeld. Hierin wordt Shell aangewezen als schuldige van ernstige milieuschade en sociale misstanden. Het rapport noemt twaalf specifieke gevallen, waaronder Curaçao.

Amigu di Tera was tijdens de vergadering aanwezig om de puinhoop die Shell in 1985 bij het vertrek van Curaçao achterliet, aan te kaarten. Shell legde een last op de schouders van Curaçao toen ze bij haar vertrek geen enkele verantwoordelijkheid daarvoor accepteerde. Volgens het rapport moet Shell haar verantwoordelijkheid nemen en de schade herstellen.

Erkenning
Tijdens de vergadering waren er onder andere vertegenwoordigers uit Nigeria en Canada aanwezig om de aandeelhouders en bestuurders van Shell aan te spreken op de negatieve impact dat het bedrijf op hun gemeenschappen heeft. Shell erkent dat het bedrijf wereldwijd verantwoordelijk is voor veel onnodige schade aan het milieu. Shell laat in het rapport weten geleerd te hebben van de fouten en belooft misstanden in de toekomst te voorkomen.

Besluit
Milieudefensie en haar internationale netwerk, waaronder Amigu di Tera, eisen dat Shell vervuiling opruimt en slachtoffers een compensatie geeft. Daarnaast moet nieuwe vervuiling voorkomen worden en mensenrechten niet langer geschonden worden. “Shell moet wereldwijd het roer omgooien en definitief breken met het huidige patroon van systematische milieuvervuiling en schending van de mensenrechten,” vertelt Geert Ritsema van milieudefensie.

Bron: Versgeperst