SMOC op Versgeperst: ‘Schotte heeft feiten Isla niet juist’

CURAÇAO – Volgens SMOC-voorzitter Peter van Leeuwen heeft premier Gerrit Schotte de Kamerleden onjuist ingelicht over de Isla-vervuiling. “De premier heeft verteld dat de BOO de grootste vervuiler is terwijl dit pertinent niet juist is. Ik heb geen idee hoe hij aan die informatie komt.”

“Voor de gemiddelde vervuiling zwaveldioxide is Isla voor 70 procent verantwoordelijk en de BOO voor 30 procent”, legt Van Leeuwen uit. “We hebben dit ook in een rapport aan de premier laten zien.” Schotte zou eerder ook al hebben aangegeven dat de BOO de grootste vervuiler is en herhaalde dit volgens van Leeuwen gisteren tegen de Nederlandse Kamerleden. “Schotte wil de BOO aanpakken, maar dit zet totaal geen zoden aan de dijk.”

Visie
De regering is tot nu toe nog niet met een visie betreffende de raffinaderij naar buiten gekomen. Vorig jaar hebben zij bij het Nederlandse bedrijf Ecofys een onderzoek aangevraagd. Secretaris-generaal van Algemene Zaken Stella van Rijn vertelde aan het Antilliaans Dagblad dat de onderzoeksresultaten eind mei worden verwacht en er tot die tijd geen uitspraken worden gedaan. “We willen een volledig onderbouwd besluit over de toekomst van de Isla nemen”, aldus Van Rijn tegen de krant.

Transparant
SMOC heeft er geen moeite mee dat de kogel bij de regering nog niet door de kerk is. “Iedereen is het ermee eens dat er iets moet veranderen en de regering moet goed kunnen kijken naar de alternatieven die er zijn. De beslissing moet transparant zijn.” Van Leeuwen hoopt wel dat Schotte op de hoogte is van de juiste informatie. “We zullen hem op de hoogte stellen en willen graag uitleggen hoe het zit”, aldus van Leeuwen.

Bron: Versgeperst