Versgeperst: ‘Spies positief over kennismaking met Curaçao’

CURAÇAO – Minister Liesbeth Spies (Koninkrijksrelaties) trapte gisteren haar eerste bezoek aan Curaçao af met een persconferentie op Fort Amsterdam. Veel nieuws hadden de minister en premier Gerrit Schotte nog niet te vertellen, maar Spies gaf wel aan positief te zijn over haar eerste kennismaking met Curaçao.

Spies zei tijdens de persconferentie gistermiddag dat de Curaçaose regering ‘een grote ambitie, veel voortvarendheid en een beetje ongeduld om de situatie voor de bevolking te verbeteren’ heeft. Premier Schotte lachte hardop toen minister Spies ‘een beetje ongeduld’ aanhaalde. De bewindsvrouw verwacht dat er een goede basis is gelegd voor de samenwerking tussen Curaçao en Nederland de komende jaren.

Raffinaderij
De minister bezoekt vandaag de Raffinaderij Isla. Spies gaf begin dit jaar in de Tweede Kamer al aan snel poolshoogte te willen nemen bij de raffinaderij. Zij spreekt vandaag ook met vertegenwoordigers van Stichting Schoon Milieu op Curaçao (SMOC). De stichting plaatste gisteren nog een bericht op hun website dat de Isla de afgelopen week de toegestane uitstoot van giftige stoffen heeft overschreden. SMOC vroeg zich af of minister Spies zich bewust is van de gezondheidsoverlast die de raffinaderij veroorzaakt.

Vertrouwen
Op de vraag of Spies op de hoogte is van de uitstoot van de Isla, antwoordde de minister dat het hier gaat om een technisch verhaal waarvoor ze nog niet alle kennis in huis heeft. Maar de minister zegt er vertrouwen in te hebben dat het Kabinet Schotte op schema ligt met de uitwerking voor een visie voor de raffinaderij. Spies had daar een paar weken geleden in Nederland nog minder vertrouwen in dat de Curaçaose regering zich aan de afspraken zou houden, toen de tussenrapportage over de Isla niet naar wens was.

Warm bad
Vandaag vertrekt Spies naar Bonaire. Ze bezoekt ook nog Sint Maarten, Sint Eustatius en Saba. Afgelopen donderdag begon de minister haar bezoek op Aruba. Ze was erg positief over haar kennismaking met ons buureiland en omschreef haar ontvangst als een ‘warm bad’. Komende donderdag reist de minister weer naar Curaçao. Daar staan nog een kennismaking met het College Financieel Toezicht en een bezoek aan de marinebasis Parera op het programma. Aan het einde van de middag vertrekt minister Spies naar Amsterdam.

Bron: Versgeperst