Mangroves moeten beschermd worden; de kraamkamer van koraalvissen

Functies mangroven
Petitie

CURAÇAO – Milieuorganisatie Green Force doet een oproep aan de regering om de mangrove als beschermde boomsoort op Curaçao uit te roepen. Deze boom, die verschillende natuurlijke functies heeft, wordt volgens Green Force steeds vaker gekapt.Timo Brouwer van Green Force zegt dat de boom over de hele wereld wordt beschermd, maar dat op Curaçao wettelijk niets is vastgelegd. “Volgens verschillende experts zijn tussen 80 en 90 procent van alle mangroven van Curaçao verdwenen. Het is te gek voor woorden dat over de hele wereld initiatieven zijn om deze bossen en andere soort bossen te beschermen en we dat hier niet doen. Er zijn verschillende milieuorganisaties die aan de ministers van milieu, van deze en vorige regeringen, een oproep hebben gedaan of doen om de mangroven te beschermen, maar hier is nooit gehoor aan gegeven.”Functies mangrovenNatuurorganisatie Carmabi maakt zich ook grote zorgen over de mangroves op Curaçao. Bioloog John de Freitas vertelt dat de mangrove erg belangrijk is voor het ecosysteem op ons eiland. “Vroeger was Curaçao omringd met mangroves. Het is een boom die voorkomt op het grensgebied van land en zout water en vele functies heeft. Ze voorkomen erosie, zijn een kraamkamer voor de vele vissen en absorberen schadelijke materialen in het water. Eigenlijk zouden we juist mangroven moeten planten om zo de natuur op Curaçao te beschermen.”PetitieAmigu di Tera steekt de handen uit de mouwen. Lloyd Narain: “We hebben op internet een petitie opgezet. Mensen die vinden dat de mangrove beschermd moet worden kunnen online hun stem laten horen. Op deze manier proberen wij de overheid te laten zien dat er snel wat moet gebeuren. Er moet een wet komen die de boomsoort beschermt, en mensen die de mangrove kappen moeten hoge boetes krijgen. ”

Bron: Versgeperst