Versgeperst bericht over manifestatie Wishi/Marchena

Infrastructuur
Roet
Gezelligheid

CURAÇAO – De protestmanifestatie bij Wishi/Marchena vandaag, georganiseerd door Kenneth Valpoort, was bescheiden maar daardoor niet minder belangrijk. De oude kern van de wijk was uitgerukt met zelfgemaakte protestborden en een duidelijke boodschap: we willen gehoord worden.De bewoners kwamen bij elkaar om verschillende misstanden in de wijk aan te kaarten. Zo willen de bewoners dat de wegen geasfalteerd worden, dat de straatverlichting in orde wordt gemaakt en natuurlijk is de rookoverlast veroorzaakt door Raffinaderij Isla een heikel punt.RepresaillesDe manifestatie trok ook wat bekende gezichten. Zo was Derek Durgaram van Akshon Dushi Kòrsou, die strijdt voor een nieuwe screening van de ministers, ook aanwezig. “Ik hou mij al jaren bezig met de vervuiling van de Isla en ik steun de mensen uit deze arme wijken die hun mond opendoen. Het doet mij goed om te zien dat het volk voor zichzelf opkomt zonder bang te zijn voor represailles.”BoomOok Alex Rosaria, leider van Partido Pais, kwam de bewoners ondersteunen bij de manifestatie. “Ik wil mijn steun laten zien aan het volk dat de straat opgaat en voor zichzelf opkomt.” Organisator Kenneth Valpoort kon ook rekenen op de steun van de zusterorganisaties van Organishon Wishi/Marchena. Peter van Leeuwen van Stichting Schoon Milieu op Curaçao, Edgar Leito van Movementu Solushon Isla en Jora de Jong van Actiecomité Basta! verzamelden zich om 17.00 uur bij de boom middenin de wijk.InfrastructuurTerwijl de kopstukken van de organisaties tegen de vervuiling van de Isla zich vooral bezighielden met de rookoverlast, denken de oudere dames van de wijk aan de infrastructuur. “We willen dat de wegen geasfalteerd worden, we zien door de gaten de weg niet meer”, zegt een bewoonster die een bord met de tekst ‘Union ta nos Forsa’ vasthoudt. “De overheid negeert ons al jaren.”RoetEen andere oude dame met een wandelstok vertelt dat als het regent in de wijk, zij amper haar huis uitkan. “Als het regent verandert de weg in een modderstroom. Ik moet dan, terwijl ik al slecht ter been ben, helemaal omlopen. Als de wegen goed onderhouden werden, hadden we deze problemen niet.” De bewoonster maakt zich niet druk om de Isla. “Ik heb geen moeite met de Isla want ik ben hier opgegroeid.” Op de vraag of zij niet denkt dat de rook haar gezondheid schaadt, zegt ze: “Ik heb een keer terwijl ik de was aan het ophangen was, roet van de Isla in mijn oog gekregen. Nu kan ik niet meer goed zien aan dat oog. Dat is wel vervelend.”GezelligheidNaast dat er serieus werd geprotesteerd, zorgde Valpoort ook voor gezelligheid. De organisator was druk met het uitdelen van frisdrank en biertjes aan de bewoners die waren op komen dagen. “We gaan door totdat de overheid ons serieus neemt”, zegt Valpoort. “Het lijkt al te werken”, voegt hij daaraan toe, “want we organiseren een protest en premier Gerrit Schotte kondigt gelijk aan dat het buurthuis in onze wijk volgende maand gerenoveerd wordt. Dat is geen toeval!”

Bron: Versgeperst