RNW: ‘Overheid weer bij rechter om raffinaderij’

WILLEMSTAD – Het hoger beroep tussen milieuorganisatie SMOC en de Curaçaose overheid over de Isla raffinaderij vond maandagochtend 2 april plaats.
Op 1 september bepaalde de rechter dat de overheid erop moet toezien dat de raffinaderij zich aan de vergunningregels houdt. De overheid verzaakte dat volgens SMOC en de milieuorganisatie ging in hoger beroep. De overheid op haar beurt zegt dat ‘ze overrompeld was door de bevindingen en tijd nodig heeft om de situatie te onderzoeken.’
Volgens advocaat Sandra In ‘t Veld, die namens stichting SMOC een pleidooi hield, ‘is er geen belang meer te beschermen en moeten de Isla en minister Constancia van Volksgezondheid en Milieu beiden niet ontvankelijk worden verklaard in hun beroep.’
Verder haalde In ‘t Veld diverse voorbeelden aan waaruit blijkt dat de Curacaoenaars veel last hebben van de uitstoot door de Isla.
Tijdens de rechtszaak op 1 september, bepaalde de rechter dat als de raffinaderij binnen vier weken niet door de overheid wordt gehandhaafd, de overheid een boete van 500.000 gulden moet betalen aan de stichting. De boete kan oplopen tot maximaal 50 miljoen gulden.
De uitspraak van het hoger beroep van vandaag volgt over acht weken.

Bron: RNW