NOS: ‘Kust Curaçao met olie vervuild’

Een groot natuurgebied aan de zuidwestkant van Curaçao is besmeurd met ruwe olie. Dat komt uit één van de tanks van de naburige olie-overslagplaats Bullenbaai. Drie toeristenstranden zijn vervuild.

Volgens bewoners stroomt er al een week olie het natuurgebied binnen, maar hebben de overheid en multinational PdVSA, die de olie opslaat op Bullenbaai, allebei niet gereageerd op de meldingen. Pas toen Peter van Leeuwen van de stichting Schoon Milieu op Curaçao de NOS informeerde, die vervolgens minister Jacintha Constancia van Milieuzaken inlichtte, werd er iets gedaan.

Schoonmaak

Er zijn nu schoonmaakploegen van de raffinaderij bezig met het opruimen van de olie. De omvang van de vervuiling is nog niet bekend.

Voor veel dieren en een deel van de flora van het natuurgebied is dat te laat. Met name vissen, kreeftjes, krabben, salamanders en leguanen zijn het slachtoffer van de dikke zwarte drab. Ook enkele flamingo’s in het gebied zijn besmeurd.

De herkomst van de olie is officeel nog niet bekend, maar algemeen wordt aangenomen dat het Venezolaanse bedrijf PdVSA de schuldige is. Volgens een interne bron is men bij het lozen van water, dat wordt afgescheiden bij sedimentatie van ruwe olie, ‘vergeten’ de kraan dicht te zetten, waardoor een aanzienlijk hoeveelheid olie de zee is ingestroomd. Een deel daarvan is vervolgens in het natuurgebied terechtgekomen.

Bron: NOS