SMOC: PDVSA is niet handelingsbekwaam

CURAÇAO – Door de enorme gasexplosie in de Amuay-raffinaderij in het noorden van Venezuela zijn gisteren zeker 39 mensen om het leven gekomen. Volgens de autoriteiten kwam ook een kind van tien om het leven. Meer dan 50 mensen raakten gewond.
De Venezolaanse minister van Energie, Rafael Ramírez zei dat de meeste slachtoffers leden van de Nationale Garde zijn die het complex beschermden. Barakken van de garde en woningen waren dichtbij de plek waar de gasexplosie was. Volgens Ramírez zijn er geen installaties om te produceren beschadigd en moet de raffinaderij binnen twee dagen weer normaal functioneren.
Onderhoud
De raffinaderij ligt op het schiereiland Paraguaná. Met twee andere raffinaderijen vormt zij het grootste complex voor de verwerking van olie in het Latijns-Amerikaanse land. Niet alleen de raffinaderij, maar ook huizen in de omgeving werden beschadigd. Het complex is eigendom van het staatsoliebedrijf Pdvsa, dat de afgelopen jaren herhaaldelijk met ongelukken en stroomuitval is geconfronteerd. Ook moest het herhaaldelijk raffinaderijen stilleggen voor dringend noodzakelijk onderhoud.

Bron: Versgeperst