Versgeperst: ‘CTB ernstig bezorgd over Jan Kok’

CURAÇAO – Het Curaçao Tourist Board (CTB) heeft alle touroperators, reisagentschappen en internationale media op de hoogte te gesteld van de kritieke situatie bij het olierampgebied Jan Kok. “Ons milieu is van groot belang voor een duurzame ontwikkeling van het toerisme op Curaçao”, aldus CTB.
“Het mag niet gebeuren dat het beeld van ons land beschadigd wordt op het toerismeplatform. In de loop van de afgelopen dagen heeft ons bureau talloze telefoontjes ontvangen van mensen die vragen of het drama onze stranden heeft getroffen en of het nog raadzaam is om een vakantie te boeken. Wij hebben als primaire taak om alle communicatiekanalen en partners in de industrie te informeren”, zegt Ghatim Kabbara, directeur van het CTB.

Internationaal persbericht

Het CTB heeft een internationaal persbericht uitgegeven aan die media die vragen hebben gesteld over de petroleumlek. Het bericht luidt als volgt: “In verband met het incident dat afgelopen weekend heeft plaatsgevonden in het gebied van Jan Kok op het eiland van Curaçao, willen wij onze bezorgdheid uiten en werken nauw samen met de regering van Curaçao, Curaçao Ports Authority (CPA), Refineria Di Kòrsou, ministerie van Gezondheid, Milieu en Natuur ( LVV, Selikor, GGD), Carmabi en andere groepen vrijwilligers om de noodzakelijke maatregelen te nemen en het getroffen gebied schoon te maken. Wij zullen alles in onze macht doen om de betrokkene te helpen. Het incident is in onderzoek. Geen enkel ander deel van Curaçao is getroffen, alle stranden, toeristische landschappen en natuur bestemd voor toeristische attracties, zijn intact. CTB monitoort de situatie van nabij en zal communiceren over de ontwikkelingen wanneer dit nodig is”.

Vrijwilligers

Sinds vorige week zondag stroomt er olie vanuit de olietanks van Bullenbaai het gebied van Jan Kok binnen. Het natuurgebied is een thuishaven voor flamingo’s. Veel dieren zijn besmeurd door en bezweken aan de olievervuiling. Vrijwilligers zijn vanaf afgelopen weekend hard bezig met het schoonmaken van het gebied en het beperken van de schade. Het CTB bedankt alle vrijwilligers, groepen werknemers van alle departementen die zich hebben ingezet om ons milieu te redden en het getroffen gebied schoon te maken.

Bron: Versgeperst