Versgeperst: ‘Olie in water bij Jan Kok’

CURAÇAO – Een grote vlek olie heeft zich deze week verspreid in de wateren bij Jan Kok. Flamingo’s, maar ook andere vogelsoorten en dieren zijn hierdoor besmeurd met olie. Raffinaderij Isla is inmiddels een onderzoek gestart naar de oorzaak van de ‘olieramp’. Voorzitter van Stichting Schoon Milieu Curaçao Peter van Leeuwen sprak met mevrouw Rhuggenaat van Raffinaderij Isla die bevestigde dat de olie afkomstig was van de raffinaderij. “Ze hebben erkend dat het van een tank met ruwe olie komt bij Bullenbaai”, vertelt Van Leeuwen. De tank is waarschijnlijk niet op de correcte manier geleegd waardoor behalve het water, ook de olie uit de tank is gevloeid. “Isla is een intern onderzoek gestart naar het incident en is bezig met afgraven en wegslurpen.”

Uitzoeken

De GGD en het Ministerie van Gezondheid, Milieu en Natuur kwamen gisteren een kijkje nemen op de plek des onheil. “Ze namen enkele foto’s van een klein stuk van het gebied en gingen weer weg”, vertelt Van leeuwen. ““Ik heb verteld dat Isla heeft erkend verantwoordelijk te zijn voor het olielek, maar ze gaven aan dat het eerst uitgezocht moest worden voor er kon worden gehandeld.” Volgens een bewoner van Jan Kok is de olie vorige week zondag al in het water terechtgekomen.

Schotte

Dierenarts Odette Doest is gisteravond naar Jan Kok vertrokken om te proberen de vogels te vangen en redden. Vanmorgen maakte zij op Facebook bekend dat er nog drie flamingo’s echt onder de olie zitten. Ook zou demissionair premier Gerrit Schotte later vandaag een kijkje komen nemen.

Bron: Versgeperst