Versgeperst: ‘Raffinaderij Isla bekent schuld’

CURAÇAO – Raffinaderij Isla heeft toegegeven dat de olieramp bij Jan Kok de schuld is van de Isla en biedt daarvoor excuses aan. “We doen er alles aan om dit in de toekomst te voorkomen en om te corrigeren”, schrijft de raffinaderij in een persbericht. Het olielek werd op 18 augustus ontdekt door de raffinaderij. De olie, die sinds vorige week zondag onbeperkt het natuurgebied van Jan Kok instroomt, is afkomstig uit tank 9.056.

Lek

Volgens de raffinaderij werd er op 18 augustus ontdekt dat er vanuit tank 9.056 olie lekte en in de zee terechtkwam. Het verwerkingsproces is meteen stilgelegd en de haveninspectie werd ingelicht. De volgende dag heeft de haveninspectie een kijkje genomen bij Bullenbaai en op de 22ste stuurde de Isla een onderzoeksteam naar het gebied. “Op die dag kregen we een melding binnen van iemand die olie had ontdekt bij Jan Kok. Toen waren we pas op de hoogte dat de olie ook Jan Kok had bereikt”, aldus de raffinaderij.

Schoonmaak

Een inspecteur van het ministerie van Gezondheid heeft vervolgens op de 23ste het gebied bezocht, maar kon niet overal bij omdat een deel van het terrein in handen is van particulieren. Nadat er een vergunning was geregeld kon vrijdag een indicatie worden gemaakt van de vervuiling. De raffinaderij begon afgelopen zaterdag met de schoonmaakactie bij Jan Kok, waarbij veel vrijwillers zich hebben aangesloten. Dieren als flamingo’s, reigers, krabben en hagedissen zitten onder de olie.

Te laat

Er is veel verontwaardiging onder verschillende milieuorganisaties over de manier waarop de overheid de vervuiling aanpakt. De organisaties klagen dat de overheid te laat heeft ingegrepen en dat het schort aan de milieuwetgeving op het eiland. Ondertussen hebben de Nederlandse pers en Amerikaanse pers het verhaal van de olievervuiling bij Jan Kok ook opgepakt.

Bron: Versgeperst