Versgeperst: ‘SMOC blijft strijdvaardig’

CURAÇAO – Stichting Schoon Milieu op Curaçao (SMOC) blijft strijdvaardig, maar wel gedoseerd. Het verloren hoger beroep tegen de overheid was een harde klap, maar de stichting die vecht tegen de vervuiling veroorzaakt door Raffinaderij Isla, laat het er niet bij zitten, zegt SMOC-bestuurslid Arjan Linthorst.

“Wat ons drijft is louter mentaliteit, we verdienen geen cent met SMOC”, zegt Linthorst, docent scheikunde en wetenschapper, “dat is onze kracht.”

Hoger beroep
SMOC is in 2001 opgericht om de vervuiling veroorzaakt door raffinaderij Isla aan de kaak stellen, en de stichting begon in 2005 met rechtszaken tegen de overheid. Na jaren in en uit de rechtszaal, won SMOC in september 2011 de rechtszaak tegen de overheid, die nu de Isla moest dwingen om de vergunning te handhaven. Maar in mei van dit jaar werd dit vonnis weeringetrokken. De overheid kreeg nogmaals meer tijd om onderzoeken uit te voeren naar Isla.

Subjectieve houding
De teleurstelling bij het bestuur van SMOC was groot. “Om nu na zeven jaar procederen de minister voor de zoveelste keer op te dragen om nieuwe beslissingen te nemen, getuigt niet van enige daadkracht of realiteitszin”, reageerde de stichting kort na het hoger beroep. “Bij de laatste uitspraak is er op een technisch juridisch aspect geoordeeld in het voordeel van de overheid en de raffinaderij”, aldus Linthorst. “Als er op Curaçao bij de rechter zo’n subjectieve houdingbestaat, wat heeft het dan voor zin om dit op Curaçao verder juridisch aan te pakken.”

Europese hof
Wat de stichting nu nog rest, is het Europese Hof voor de Rechten van de Mens. Maar dat is geen makkelijke weg om te bewandelen. “We zitten nu in een oriënterende fase of dit een stap is die kunnen nemen. Er moet gedacht worden over de financiën, we moeten er eerst zeker van zijn dat we er juridische winst uit kunnen halen”, legt Linthorst uit. “We moeten een hele sterke zaak hebben.” Om een sterke zaak in elkaar te zetten, zal de stichting ook meer steun moeten vergaren in de Tweede Kamer.

Den Haag
“Er moet politieke wil zijn uit Den Haag”, zegt Linthorst. “Als het gaat om problemen bij de gevangenis of de financiële status van Curaçao onderneemt Den Haag gelijk actie. Terwijl het probleem met de Isla al dertig jaar voortduurt.” De stichting heeft met het vertrek van Ineke van Gent (Groenlinks) uit de kamer een belangrijke compagnon in hun strijd verloren. Maar ondanks te tegenslagen, blijft SMOC strijdlustig op een gedoseerde manier.

Drijfveer
“Uiteindelijk doen we het voor de kinderen op Curaçao, er is zoveel talent op het eiland”, zegt Linthorst, die jarenlang les heeft gegeven op het Maria Immaculata Lyceum (MIL). De school moest de afgelopen jaren regelmatig de deuren sluiten omdat de stankoverlast van de raffinaderij te overheersend was. “De leerlingen van Curaçao blijven onze drijfveer, we blijven ons voor hen inzetten”, zegt Linthorst stellig.

Bron: Versgeperst