NOS: ‘Marine onderzoekt raffinaderij’

De Koninklijke Marine op Curaçao onderzoekt of haar personeel nog veilig kan wonen in Julianadorp, een wijk ten westen van de raffinaderij Isla. De wijk ligt tweederde van het jaar onder de rook van de oude raffinaderij van Shell.

Marinemedewerkers hebben last van hoofdpijn en ademhalingsproblemen en trokken daarom aan de bel. De raffinaderij is tegenwoordig eigendom van Curaçao, maar wordt geëxploiteerd door het Venezolaanse staatsbedrijf PdVSA. Die raffineert zeer zwavelhoudende olie uit Venezuela op het terrein.

Kanker

De militairen maken zich grote zorgen over de gevolgen voor hun gezondheid en die van hun familie. Een deel van de defensiemedewerkers die in het verleden in de wijk woonden, kreeg later kanker, zeggen ze.

Het zou gaan om tenminste zeven personeelsleden. Die woonden van 2000 tot 2013 in Julianadorp. Een aantal van hen is inmiddels overleden.

Uit verschillende milieurapportages blijkt dat de Isla-raffinaderij niet alleen fijnstof, zwaveldioxide en benzeen uitstoot, maar ook tal van andere stoffen die zware metalen bevatten, zoals lood en vanadium.

Bron: NOS, 30 november 2013