Amigoe: ‘SMOC: Uitstoot van meer stoffen meten’

WILLEMSTAD — De Stichting Schoon Milieu Op Curaçao (Smoc), stelt officieel nog geen reactie op haar brief aan de minister van Defensie, Jeanine Hennis-Plasschaert (VVD), te hebben ontvangen naar aanleiding van klachten van een aantal marinepersoneelsleden gehuisvest in Julianadorp. De stichting benadrukt wederom het belang van metingen naar meer stoffen dan de SO2-uitstoot en fijnstof.

Zoals de Amigoe reeds heeft gemeld heeft de minister de Tweede Kamer ingelicht over haar wens naar een onderzoek van de Isla- uitstoot. “In haar brief geeft zij min of meer aan dat TNO onderzoek naar de Isla wil uitvoeren. Dit kan zeker geen kwaad, want dan komen er behalve zwaveldioxide en fijnstof (uit onderzoek blijkt dat fijnstof kankerverwekkend is, red.) nog veel meer adders onder het gras vandaan. TNO heeft een klus als deze al eerder naar behoren gedaan, dus Smoc heeft zeker vertrouwen in TNO”, aldus de stichting. Namens Smoc stelt bestuurslid en chemicus Arjan Linthorst het bevreemdend te vinden ‘dat de Defensie-minister in haar brief ook al met een oplossing komt.’ “Namelijk dat het defensiepersoneel moet verhuizen. Militairen die het hazenpad zouden moeten kiezen voor het kwaad? Voor de bewoners van Wishi/Marchena is dit onmogelijk gebleken de afgelopen decennia. Zij zitten sociaal-economisch gevangen onder de rook van de Isla.”

Zie ook pagina 6: ‘Rekening gepresenteerd voor niet opvolgen van eerdere TNO-aanbevelingen

Bron: Amigoe, 19 maart 2014