Amigoe: ‘ Bewoners Wishi pikken vergiftiging door Isla niet meer’

WILLEMSTAD/DEN HAAG — Een aantal bewoners van Wishi gaat een klacht indienen bij het medisch tuchtcollege tegen minister Ben Whiteman (PS) van Gezondheid, Milieu en Natuur (GMN) omdat hij zijn medische eed zou schenden door niets te doen tegen de vervuiling van de raffinaderij.

Dit bevestigt Kenneth Valpoort, voorzitter van de actiegroep Komishon di Akshon Wishi/Marchena tegenover de Amigoe. Hij verwacht eind deze week de klacht te kunnen indienen als hij de handtekeningen heeft van de drie personen die dit willen gaan doen. Pas als de klacht daadwerkelijk is ingediend, wil Valpoort in detail treden over de precieze inhoud ervan. Helder is dat vele bewoners van de wijk kampen met gezondheidsklachten die in verband worden gebracht met de uitstoot van de Isla-raffinaderij, zoals hoofdpijn, ademhalingsproblemen en rode of tranende ogen.

Daar is, zoals de Amigoe uitvoerig bericht heeft, ook een hardnekkige groene aanslag bij gekomen. Op de foto bij dit artikel is dat overduidelijk te zien. De afgelopen maanden, en dan vooral de afgelopen maand, is het veel erger geworden. De bewoners maken zich zorgen over het effect op hun gezondheid. Er zou vanuit de overheid een onderzoek gedaan worden naar de stoffen. Peter van Leeuwen, voorzitter van de Stichting Schoon Milieu op Curaçao (Smoc), zegt daarover desgevraagd: “Sinds vorig jaar april is Whiteman er nog steeds niet in geslaagd om een juist bureau te vinden om dat onderzoek uit te voeren. Een particulier heeft het vorig jaar laten onderzoeken door TNO. De onderzoeker is zich kapot geschrokken van de hoeveelheid zware metalen.” Minister Whiteman was vandaag voor de Amigoe niet bereikbaar voor commentaar.

Petroleumlucht

Vorige week vertelde Valpoort aan deze krant al dat er sinds enkele weken ook een penetrante petroleumlucht vanuit de richting van de Isla-raffinaderij en/of de BOO-energiecentrale komt. De overlast beperkt zich niet tot Wishi/Marchena. De bewoners van Blue Bay en Julianadorp beraden zich ook op actie tegen de groene aanslag.

Tweede Kamerdebat

De groene aanslag haalde gisteren ook het 8-uur Journaal van de NOS in Nederland. D66-Tweede Kamerlid Wassila Hachchi heeft een debat aangevraagd met minister Ronald Plasterk van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties en staatssecretaris Wilma Mansveld van Milieu naar aanleiding hiervan. In de reportage vertelde bewoner Sissy Dulfer over haar brandende ogen en de moeite die ze soms heeft om adem te halen. Ook kwam Peter van Leeuwen van Smoc aan het woord om te vertellen dat de groene aanslag afkomstig is van de raffinaderij en de BOO-energiecentrale. “Het is onderzocht door TNO in Nederland en er bleken hele zware metalen in te zitten en die zijn kankerverwekkend.” Huisarts Alexandra Severing gaf in het journaal aan dat benauwdheid steeds meer voorkomt in de wijk Wishi/Marchena. Bewoner Dulfer deed ook een beroep op Nederland om te helpen, maar de reportage besluit met het standpunt van de Nederlandse regering dat de Curaçaose autoriteiten de verantwoordelijkheid dragen op dit punt.

Dick Drayer die de NOS-reportage maakte, dook ook voor de Éapa Wishi/Marchena in voor een uitgebreid artikel. Zijn verhaal is komende zaterdag te lezen in de Éapa.

Bron: Amigoe