Amigoe: ‘Rechter gaat vonnissen op verzoek van CAE en SMOC’

WILLEMSTAD — Rechter Peter van Schendel zal volgens planning op 16 november aanstaande een uitspraak doen in het kort geding aangespannen door CAE, Smoc en vier bezorgde bewoners onder de rook tegen het Land. De rechter zal op verzoek van de eisende partijen tot vonnissen overgaan. Hiermee is een minnelijke schikking tussen de stichtingen en het ministerie van Gezondheid, Milieu en Natuur (GMN) definitief van de baan.

De rechter stak zijn mening vanaf de eerste zitting, inmiddels vier maanden geleden, niet onder stoelen of banken. Hij streefde een overeenstemming tussen de partijen na opdat er ‘niet gevonnist zou hoeven te worden’ en de afspraken in een zogenoemde ‘Vaststellingsovereenkomst’ vastgelegd zouden kunnen worden. Gistermiddag gaf hij aan een maand de tijd te zullen nemen om een oordeel te vellen. “Ik zal de gesprekken missen, meneer Van Leeuwen, ik heb gedurende de zittingen veel geleerd”, aldus de rechter grappend na afloop van de tweeënhalf uur durende zitting. Ongeveer twintig minuten voor afloop van de zitting vraagt de rechter nog een laatste keer: “Willen jullie nog steeds een vonnis?” Het antwoord van de voorzitter van stichting Schoon Milieu Op Curaçao (Smoc), Peter van Leeuwen, luidt vastberaden: “Alles is al gezegd, we komen niet verder en zijn uitgesproken.”

Ook gisteren zou de rode draad van de uiteenzetting van de advocate van Smoc en Clean Air Everywhere (CAE), Sandra In ‘t Veld zijn, dat de er nog steeds ‘sprake is van een acute noodsituatie qua uitstoot, waarop door de overheid niet gehandhaafd wordt’. “Er gebeurt te weinig, dit is voortdurend mi ta bezig”, aldus de advocate. Binnen het kort geding hebben er in totaal vier zittingen plaatsgevonden, zijn er zes gesprekken gevoerd tussen vertegenwoordigers van de stichtingen en het GMN-ministerie en heeft de rechter een bezoek gebracht aan de wijk Wishi/Marchena waarbij hij kennis heeft kunnen nemen van verslagen van verschillende bewoners onder de rook en de overlast die zij ervaren. In ‘t Veld stelde gisteren over dit bezoek van de rechter ‘dat het de bewoners bijzonder goed heeft gedaan, omdat zij zich hierdoor eindelijk serieus genomen voelden’. “De luchtvervuiling is zeer ernstig. De mogelijke gevolgen voor gezondheid en milieu zijn vrijwel zeker nog ernstiger. Er doet zich een urgente situatie voor die om urgente maatregelen vraagt.” Raadsman Eric Kleist die het Land vertegenwoordigt, stelde het volgende: “Het Land is van mening dat het aan de eisen heeft voldaan.” De raadsman heeft onder andere tijdens de zitting gesteld dat men naar de ‘totstandkoming van een minnelijke regeling zou streven, mits de discussie op een zakelijke en professionele wijze wordt gevoerd’. Zoals gezegd, ziet men daar vanaf.

Bron: Amigoe, 20 oktober 2015