Broos ruggengraat (van Plasterk): Tweede Kamer ontvangt brief over Isla

Op maandag 23 mei werd Minister Plasterk verzocht om de Tweede Kamer z.s.m. te informeren over de motie van medio februari dit jaar. De uitstoot van de Isla moest ‘binnen drie maanden’ ‘maximaal’ worden verminderd. Vandaag deed Plasterk zijn brief uitgaan; net nu Isla aankondigde om extra te gaan fakkelen! Heel cynisch dus. Zeker als je bedenkt dat SMOC afgelopen weekend heeft laten zien (zie grafieken hieronder) dat van verminderen geen sprake is. Juist dan verwacht je ruggengraat van Plasterk. Niets is minder waar. Plasterk laat zich om de tuin leiden door Premier Whiteman: er is overleg geweest om hulp uit Nederland in te schakelen. Voor de zomer moet dit werkelijkheid worden. En dan? Gaat dit echt gebeuren? Dit soort liedjes hebben we immers al zo vaak gehoord, met als resultaat: nog steeds absurd smerige lucht die mensen onder de rook van de Isla moeten inademen. Het lijkt erop dat dit een politiek (woorden)spel gaat worden waarbij uitstel van bestuurlijke handhaving van de Isla voorop staat in plaats van het respecteren van fundamentele mensenrechten. Of krijgt de (eventuele) hulp uit Nederland ook een bestuurlijk mandaat mee om daadwerkelijk boetes uit te kunnen delen bijvoorbeeld? De tijd zal het leren. Hopelijk met democratisch gekozen volksvertegenwoordigers -aan beide kanten van de Noordzee.

Lees hier de brief van Plasterk: kamerbrief-over-isla24mei2016vanPlasterk.

JantmApril2016SO2BethChaim

Jantmapril2016SO2BethChaimPap