(DON’T SHOOT) THE MESSENGER 2: “WIL SMOC DE ISLA SLUITEN?” NEE: SMOC strijdt voor schonere lucht, niét voor sluiting.

SMOC strijdt vanaf haar oprichting in 2001 voor schonere lucht. De uitstoot van Isla en BOO kan met 60% omlaag door schonere brandstof te gebruiken (met maximaal 1% zwavel), i.p.v. de nu gebruikte pitch die overblijft  als restproduct van raffinage bij Isla. Met LNG als brandstof  Isla en BOO kan uitstoot nog verder omlaag.

In een rechtszaak die SMOC vanaf 2005 voerde, werd van de overheid handhaving geëist van de oude vergunning van Isla (1997) en BOO (1998), zodat de lucht die bewoners onder de rook inademen maximaal 80 mcg/m3 zwaveldioxide bevat. Meer eiste SMOC niet. SMOC won in Eerste Aanleg, maar verloor, in Hoger Beroep, in 2011.

Van Isla wordt ook, samen met Stichting Humanitaire Zorg (van Norbert George) en 25 bewoners, in een andere rechtszaak geëist dat Isla de uitstoot verlaagt omdat zij alleen al meer bijdraagt dan 80 mcg/m3 zwaveldioxide in de lucht die bewoners moeten inademen. De rechter heeft in 2010 gevonnist dat Isla een dwangsom van 75 miljoen gulden moet betalen als Isla meer dan 80 bijdraagt, omdat dat voor Isla een prikkel zou moeten zijn om zich aan de uitspraak te houden. Volgens eisers (SMOC, S.H.Z.C. en 25 bewoners) heeft Isla het vonnis in 2013, 2014 en 2015 overtreden. Uitspraak over het jaar 2014 in Hoger Beroep is 29 januari 2019.