KLESCH, MILIEUNORMEN EN BEZWAARPROCEDURE

“Over het milieu moet nog onderhandeld worden”, aldus premier Rhuggenaath, vandaag in het Antilliaans Dagblad (zie hieronder). “De (nieuwe) exploitant mag 5 jaar doorgaan met de oude milieunormen”, aldus de Minister van Volksgezondheid in een Besluit van november 2019 op verzoek van RdK (Refineria di Korsou). RdK wil de oude Isla vergunning ongewijzigd, dus met de oude milieunormen uit 1994, 5 jaar lang gebruiken.

De bezwaarprocedure tegen verlen(g)ing Hindervergunning RdK (en Klesch?) wordt deze maand behandeld. Er zijn bezwaren ingediend door CAE, Amigu di Tera en Defensia Ambiental en SMOC. Belangrijkste bezwaar van SMOC: internationale milieunormen per 1 januari 2020 zijn al jarenlang toegezegd door en opgenomen in elk beleidsplan van de overheid, en de rechter heeft gevonnist dat per 1 september 2020 moderne normen moeten worden gehandhaafd.

Zoals de metingen laten zien (zie grafiek hieronder) zal er met Klesch (of welke exploitant dan ook) weinig onderhandelingsruimte zijn wat betreft het milieu. De uitstoot zal met ca. 80-90% omlaag moeten om te kunnen voldoen aan internationale milieunormen. Saillant detail: in 2001 is door de toenmalige regering de lease met PdVSA verlengd van 2014 naar 2019. Zonder enige aanvullende voorwaarden wat betreft vrijstellingen belastingen, of hoogte van de lease, maar met als voorwaarde dat PdVSA miljarden zou investeren in ‘gassificatie’ van asfalt (pitch), zodat Isla en BOO op schone brandstof zouden gaan draaien. Daarmee zou de vervuiling zo’n 50% afnemen. PdVSA stelde als voorwaarde verlenging met 5 jaar om de investering terug te kunnen verdienen. De lease is verlengd, de gassificatie is nooit uitgevoerd door PdVSA.

Gevalideerde metingen SO2

AntDagblad16mei

Reacties zijn gesloten