Uitspraak SMOC versus Isla uitgesteld

CURAÇAO – De uitspraak, die dinsdag 5 januari zou worden gedaan in de rechtszaak tegen de Isla, is een week uitgesteld. “Ze hebben meer tijd nodig,” vertelt Peter van Leeuwen, voorzitter van de Stichting Schoon Milieu Op Curaçao (SMOC). De uitspraak staat nu gepland voor dinsdag 12 januari.

Stichting SMOC is inmiddels al bijna vijf jaar bezig met de rechtszaak tegen de Isla. “Er bestaat een vergunning speciaal voor de Isla. Daarin staan milieuregels waaraan zij zich moeten houden,” verklaart Van Leeuwen.  “Alleen doet de Isla dit niet en wordt daarvoor ook niet gestraft door de overheid. Wij willen dat de overheid die milieuregels handhaaft. De eerste rechter heeft dit toegekend. Dat betekent dat de overheid erop moet toezien dat  de Isla zich aan de wet houdt. Sinds 1 januari 2010 wordt de uitstoot van de Isla gemeten. Bij overtreding van de norm, kunnen zij nu gestraft worden.”

Hoger beroep
Als blijkt dat de uitstoot van de Isla hoger is dan de toegestane hoeveelheid, is de raffinaderij verplicht een bedrag van vijf miljoen per jaar te betalen. “De Isla is in hoger beroep gegaan, want zij zijn het daar niet mee eens en zijn niet bereid te betalen. Wij zijn ook in hoger beroep gegaan, omdat wij vinden dat zij eigenlijk 100 miljoen gulden per jaar moeten betalen.”

Controle overheid
Volgens Van Leeuwen is de Isla nooit eerder gecontroleerd op de hoeveelheid uitstoot. “Waarom dit niet gebeurde, is voor mij een raadsel. Ik denk dat zij het probleem te groot vinden en er een gebrek aan kennis en wil is. De overheid is misschien bang voor verlies van werkgelegenheid. Iedereen ziet de rook van de Isla. Soms is de stank zo erg dat er scholen dichtgaan. Om de Isla helemaal milieuvriendelijk te laten draaien, moeten zij volgens kenners 100 miljoen gulden investeren.”