Wiens belang dient overname BOO overname door overheid? PDVSA

PDVSA/ISLA KAN NIET ZONDER BOO. AQUALECTRA EN DUS BEVOLKING CURACAO KAN PRIMA ZONDER BOO.

Maximale korting op stroomprijs als BOO maximaal levert aan Aqualectra: 4 cent op de prijs van 67 cent per KwH. SMOC heeft het op 7 oktober 2010 uitgelegd aan Minister Constancia, en de topmannen van RdK en Aqualectra en PdVSA en gewaarschuwd dat belastinggeld misbruikt wordt als sponsoring aan PDVSA. Wat is de werkelijke reden dat de bevolking moet opdraaien voor 100 miljoen USD investering in deze BOOdemloze put? PdVSA dreigt met vertrek als BOO niet (goedkoop) levert, zo staat in het contract tussen BOO (CUC) en PDVSA. Is de overheid bang? Of..spelen er andere belangen? RvC leden worden ontslagen en vervangen bij Curoil, RdK en Aqualectra. Met MAN leden Gijsbertha, Cooper en Andrade op de loonlijst van Isla lijkt PdVSA weer stevig verankerd met politieke pionnen.

KAN OSWALD VAN DER DIJS UITLEGGEN AAN DE BEVOLKING WAT HET BELANG VAN ZIJN ACTIES IS? WANT EEN DING STAAT VAST: HET LEVERT GEEN ENKEL VOORDEEL OP VOOR WIE DAN OOK, BEHALVE VOOR DE PDVSA.

BOO-aandeel over naar RdK, bron: Antilliaans Dagblad

Willemstad – Refineria di Kòrsou (RdK), Aqualectra en de regering hebben een akkoord bereikt over de overdracht van de aandelen van Aqualectra in de BOO-centrale. De aandelen zijn gisteren overgegaan naar RdK. Dat bevestigt president-commissaris van RdK, Oswald van der Dijs, desgevraagd tegenover deze krant. ,,Ik heb het transfer document juist voor me liggen”, vertelt Van der Dijs. ,,Het wordt zo ingevuld en ondertekend.” Met de overname van de aandelen door RdK zijn geen bedragen gemoeid, het akkoord betreft alleen de overdracht van de aandelen van Aqualectra in BOO (49 procent) naar Refineria di Kòrsou. ,,Aqualectra en RdK kunnen zich nu ieder richten op hun eigen activiteiten. In dat proces gaan beide bedrijven het beter doen.” De overige aandelen in de BOO-centrale zijn in handen van Mitsubishi en Marubeni. RdK zal doorgaan met de onderhandelingen om ook deze aandelen over te nemen. Van der Dijs: ,,Refineria di Kòrsou gaat door met alle benodigde acties om de nodige reparaties uit te voeren en onderhoud te plegen. Parallel daaraan zetten we de onderhandelingen met Mitsubishi en Marubeni voort om hun aandelen over te nemen.” Volgens de president-commissaris verloopt dit proces ‘stroef’. ,,We moeten zien hoe we daar uit kunnen komen. De prioriteit is het goed opereren van BOO en het onderhouden van BOO. Uiteindelijk zullen we tot een akkoord moeten komen met Mitsubishi en Marubeni en daar zullen we hard aan werken.” Voor wat betreft de (reparatie en onderhoud)acties die RdK wil ondernemen voor het goed functioneren van BOO stelt Van der Dijs dat er hiervoor voldoende financiële middelen beschikbaar zijn. ,,We zullen strategisch uitmaken waar acties nodig zijn of waar vervanging nodig is. Op die manier proberen we met zo min mogelijk fondsen zoveel mogelijk te bereiken.”