SMOC tevreden met uitspraak rechter

De Stichting Schoon Milieu op Curaçao (SMOC) moet opnieuw procederen om de overheid van Curaçao te dwingen de milieuvergunning van de Isla-raffinaderij te handhaven. Dat heeft rechter mr. Selma Verheijen deze week bepaald.

Het handhavingsbesluit dat er nu ligt, is volgens de rechtbank wetmatig. In de beschikking heeft de overheid aangegeven niet aan de milieuvergunning vast te houden. Er zou namelijk geen sprake zijn van een overtreding.

Beschamend
Advocaat Sandra in ’t Veld van milieubeweging Smoc is tevreden met de uitspraak. De vordering van SMOC in deze procedure was om de overheid te dwingen een handhavingsbesluit te nemen. “En dat is gebeurd, nu kunnen we eindelijk verder en dit besluit aanvechten in een nieuwe procedure”, aldus In ‘t Veld.

Beschamend vindt zij het besluit wel, maar de inhoud van de beschikking was in deze zaak niet aan de orde: “Er was namelijk geen besluit, totdat de rechtzaak begon en de overheid via hun advocaat alsnog een besluit presenteerde. Nota bene een besluit zonder datum en zonder bijbehorende bijlagen.”

In beroep
Volgens In ‘t Veld herhaalt de geschiedenis zich: “het gepresenteerde besluit is een kopie van een eerder door ons met succes aangevochten besluit uit 2006. We zullen dit besluit opnieuw aanvechten, en daarmee zijn we eigenlijk weer terug bij af.”

Desondanks is de advocaat optimistisch. Zij stelt dat er al een heleboel gezegd en gedaan is in deze zaak: “Deze rechter zegt dat er nu weliswaar een besluit ligt, maar dat dit besluit niet door de beugel kan. Het is onzorgvuldig en niet onderbouwd. Het besluit zal in beroep dan ook met zekerheid worden vernietigd.”

Verliezers
Volgens In ’t Veld zal een beroep tegen deze beschikking dan ook veel korter tijd nemen dan voorheen: “Ik kan verwijzen naar alle gegevens die in de vorige rechtzaken naar boven zijn gekomen en al vast zijn gelegd in die uitgebreide vonnissen. Dus mijn werk zal minder ingrijpend zijn. Het meest werk is al gedaan.”

De advocaat vraagt zich daarom wel af wanneer de regering eindelijk eens serieus aan de gang gaat met de milieuproblematiek. In ’t Veld stelt dat de regering Schotte milieu hoog in het vaandel had staan, maar dat deze procedure uitwijst dat dat niet zo is. “En daarmee zijn de bewoners onder de rook van de Isla opnieuw de grote verliezers.”

Bron: RNW