Nafta en je neus: een onmogelijke combinate

De lucht op Curaçao is werkelijk niet te harden. Een penetrante petroleum/benzine lucht, die zelfs de meeste verstopte neuzen weg doet jagen en vult de toch al vervuilde lucht ten westen van de raffinaderij. Het gaat hier om een naftalekkage uit één of meer leidingen op het Isla-terrein. Sinds zondag stroomt daar nafta weg en niemand kan ons vertellen hoeveel en in welke concentratie. En hoe schadelijk deze naftalekkage is.

Volgens Arjan Linthorst, scheikundige bij de stichting Schoon Milieu Op Curaçao is nafta een mengsel van koolwaterstoffen, die brandbaar kunnen zijn. De stof wordt gewonnen uit aardolie en bevat stoffen als het kankerverwekkende benzeen, maar ook naftaleen, die braken opwekt. Tevens bevat nafta ook zwavelhoudende koolwaterstoffen, die staan garant voor veel stankoverlast, maar kunnen ook cyanosis veroorzaken.
Het is niet voor het eerst dat er melding wordt gemaakt van stankoverlast bij de raffinaderij. Dagelijks stoot de isla grote hoeveelheden zwaveldioxide en andere rotzooi uit, wat gepaard gaat met een penetrante rotte eierlucht. Enkele weken geleden sloten verschillende scholen meerdere malen noodgedwongen de deuren omdat leerlingen en leerkrachten onwel werden door die stank. Een rapport met metingen en de oorzaak achter de stankoverlast van vorige week zou door de Milieudienst deze maandag gepubliceerd worden. Tot op de dag van vandaag is het rapport niet beschikbaar. Net zo min als een officiële reactie van de overheid. De Milieudienst stelt nu dat ze de equipment niet hebben om nafta te meten.

Op faceboek verscheen er gisteren een panoramafoto van Tripoli-by-night, en een foto van Willemstad bij nacht. Zelfde tijdstip genomen. Ik kan je verzekeren dat de hoofdstad van Libië er vrediger bij ligt dan de vuurspuwende raffinaderij op ons mooie eiland…… Eigenlijk weet niemand meer hoe het verder moet. We zitten hier opgescheept met een overheid en een oppositie die het probleem niet aan wil pakken. Rechterlijke vonnissen die niet uitgevoerd worden en ga zo maar door. De roep vanuit de milieubeweging is om in te grijpen. Nederland zou haar waarborgfunctie moeten gebruiken om de Curaçaose-overheid tot de orde te manen, maar de kans daarop is klein. Nederland heeft Curacao namelijk nodig om haar relatie met Venezuela goed te houden en het lijkt of de raffinaderij, gerund door Chavéz, als wisselgeld daarvoor gebruikt wordt.
SMOC heeft vandaag beroep aangetekend tegen een besluit van de overheid om niet op te treden en morgen heeft de milieubeweging een gesprek met minister Donner. Maar veel zal het niet helpen. Daarvoor zijn de belangen te groot en de slachtoffers onder de rook van de Isla te arm. De raffinaderij spuwt dagelijks zwarte bladzijden geschiedenis over Curaçao en het einde is – helaas – nog lang niet in zicht.

Bron (bewerkt door SMOC): De Achterkant van Curaçao