Brief van Donner: droevig met een lange ‘oe’

Droevig met een lange oe, dat is de reactie van SMOC op de brief van Donner. Donner schreef deze brief als reactie op een brief van SMOC.

Uit de brief blijkt dat Minister Donner uitermate goed begrijpt dat de overheid van Dushi Korsou in eerste aanleg verantwoordelijk is voor bestuurlijke handhaving van de Isla. Hij begrijpt ook, op basis van het Koninkrijksstatuut, dat de Koninkrijksregering in tweede aanleg verantwoordelijk is –de waarborgfunctie. In zijn brief stelt Donner dat de overheid van Dushi Korsou acties heeft ondernomen die duiden op het nemen van verantwoordelijkheid. In dit verband noemt hij bijvoorbeeld de meetstations. Tja, wat is verantwoordelijkheid nemen? De meetstations zijn immers door SMOC juridisch afgedwongen! Donner komt in zijn brief eigenlijk niet veel verder dan dat als de overheid van Dushi Korsou ‘iets’ doet, dat dit automatisch een teken is van verantwoordelijkheid nemen. Minister Donner: wake up! Er worden nog steeds schoolgaande kinderen naar huis gestuurd, omdat de Isla gezondheidsoverlast veroorzaakt en boetes zijn hiervoor nog nooit uitgedeeld. In beginsel is er in de praktijk dan ook weinig veranderd en daarvoor bent u, in tweede aanleg, verantwoordelijk. Lees de brief maar: BriefvanMinisterDonnerMei2011