Julianadorp wordt wakker onder ‘sneeuwdeken’

WILLEMSTAD – Bewoners van Juliandorp werden donderdagochtend wakker onder een dunne deken van fijn, zandkorrelig poeder op alle porches, over de auto’s en planten, en op ramen en deuren. Reden: een vermoedelijke ontsnapping van catcracker stof uit de Isla-raffinaderij.

Het gaat om een chemische stof, die irritatie veroorzaakt aan de ogen en, bij inademing, aan de luchtwegen. Het poeder bestaat voor een een groot deel uit aluminiumoxide met zand. De aluminiumoxidekorrels zijn gemengd met een kleine hoeveelheid andere stoffen, waaronder zware metalen.

De buurtvereniging van Juliandorp heeft ondertussen alarm geslagen over de onbereikbaarheid van de Isla en de Milieudienst. Geen van de diensten nam de telefoon op. De vereniging heeft al haar 298 leden daarna geïnformeerd om de vervuiling in ieder geval niet zelf op te ruimen.

Bron: RNW