RNW: ‘SMOC wil andere rechter in zaak Isla’

De Stichting Schoon Milieu Op Curaçao (SMOC) wil niet meer door met rechter mr. R.W.L Loeb. Volgens de milieubeweging staat Loeb niet onbevangen tegenover beide partijen, Isla en milieubeweging en is hij vooringenomen.

SMOC is, volgens voorzitter drs. Peter van Leeuwen, door de handelswijze van deze rechter ernstig geschaad in de procesvoering.

Uitstel
Partijen troffen elkaar in de rechtszaal, omdat Isla – als derde belanghebbende partij – met succes uitvoering van het vonnis van 1 september wist uit te stellen totdat de zaak tussen overheid en SMOC in hoger beroep zal dienen. De milieubeweging vecht dit uitstel (verleend op 29 september) aan en wil dat de overheid conform het vonnis zorgt dat Isla onmiddellijk stopt met het overtreden van de wet.

Het wrakingsverzoek komt nadat Van Leeuwen nog voor aanvang van de laatste zitting op 17 oktober door Loeb naar de publieke tribune werd verwezen (zie kader). Ook werd SMOC in de aanloop naar de uitspraak van 29 september niet gehoord door Loeb. “Deze besliste ‘in een pennestreek’ dat de overheid niet hoeft te handhaven totdat er uitspraak wordt gedaan in hoger beroep, aldus Van Leeuwen.”

Onduidelijk
Het is voor SMOC onduidelijk waarom rechter Loeb het verzoek van de Isla heeft gehonoreerd. Overigens is in een eerdere zaak tussen Isla en overheid ook al een verzoek tot opschorting van het vonnis door dezelfde Loeb toegewezen aan de raffinaderij.

De milieubeweging vertrouwt erop dat mr. Loeb zelf zal beslissen om terug te treden en aan de verdere behandeling van de zaken niet deel te nemen. Rechter Drop maakte op de zitting aan die illusie meteen een einde: de vraag is voorgelegd aan Loeb en deze gaat daarin niet mee.

De kans dat mr. Loeb in hoger beroep recht moet spreken tussen Isla, overheid en SMOC is overigens erg klein en hangt nu mede af van dit wrakingsverzoek. Drop doet voor 7 november uitspraak.

Bron: RNW