Versgeperst: ‘Overheid en Isla spannen samen’

CURAÇAO – Het Gemeenschappelijk Hof van Justitie doet over drie weken uitspraak over de schorsing rondom de zaak van de Raffinaderij Isla. Voorzitter van Stichting Schoon Milieu op Curaçao (SMOC) meldt dat elke drie weken verlenging zorgt voor één vroegtijdige dode.

Raffinaderij Isla en de overheid hebben uitstel gevraagd om in hoger beroep te gaan. Op 1 september besloot het gerecht namelijk dat de overheid de raffinaderij moest aanschrijven en dwingen om de vergunning te handhaven.

Uitstel
Mocht de overheid dat niet doen, dat kost het haar 500.000 gulden per week. Nu hebben zowel de overheid als de Isla om uitstel van het vonnis gevraagd. Van Leeuwen vindt dat de raffinaderij en de overheid onder één hoedje spelen. “Beide hebben om een uitstel gevraagd en beide claimen dat de Isla geen normen overschrijdt.”

Metingen

Volgens de voorzitter klopt het dat volgens de metingen van 2010 en 2011 geen normen zijn overschreden. “Dat komt omdat de Isla zo vaak plat ligt, dat een gemiddelde overschrijding per maand niet wordt gehaald. Maar dat betekent niet dat er sommige dagen de norm niet flink wordt overschreden.”

Brief
Er is ook duidelijkheid over de brief van de overheid die nooit bij de Isla is aangekomen. “Op de dag dat de overheid de brief aan de raffinaderij stuurde, werd bekend dat het Hof aanvraag tot schorsing van de raffinaderij heeft goedgekeurd. Daarom heeft de overheid op het laatste moment de koerier terug geroepen, omdat ze het door de schorsing niet nodig vonden om de brief te verzenden.”

Bron: Versgeperst