Antilliaans Dagblad: ‘SMOC spreekt met Tweede Kamerleden’

Willemstad – Tijdens het informele bezoek van Eerste en Tweede Kamerleden aan Curaçao afgelopen dinsdag heeft voorzitter Peter van Leeuwen van Stichting Schoon Milieu op Curaçao (Smoc) een ontmoeting gehad met de Tweede Kamerleden Ineke van Gent (GroenLinks), André Bosman (VVD) en Wassila Hachchi (D66).
De drie politici …houden zich vanuit de Tweede Kamer nauwgezet bezig met de problematiek rondom de Isla-raffinaderij, omdat ze bezorgd zijn over de vervuiling die de Isla met zich meebrengt.
De Kamerleden hadden eerder die dag een ontmoeting met premier Gerrit Schotte. De premier heeft hen toegezegd in mei met een visie op de toekomst van de Isla te zullen komen. ,,Daar ben ik een beetje teleurge- steld over, want het is niet de eerste keer dat dit is uitgesteld”, aldus Van Gent van GroenLinks.
Inmiddels is er een brief naar minister Liesbeth Spies van Koninkrijksrelaties gestuurd vanuit Curaçao. ,,Bij thuiskomst ga ik eens goed naar die brief kijken, want ik vind dat er echt wat moet gebeuren”, zegt Van Gent. Tijdens het gesprek met de premier liet Schotte aan de Kamerleden weten dat vooral de BOO-centrale aangepakt zal gaan wor- den.
Smoc-voorzitter Van Leeuwen weerspreekt de uitspraken van de premier. ,,Schotte zegt vooral de BOO-centrale aan te willen pakken door middel van schonere brandstof, omdat de BOO het meest schadelijk zou zijn. Dat klopt niet, want de vervuiling die de bewoners ervaren is voor 70 procent afkomstig van de Isla zelf. We juichen de aanpak van de BOO toe, maar zolang je de Isla zelf niet aanpakt, schieten de bewoners er niets mee op.”
Zowel Smoc als de Kamerleden pleiten voor een samenwerking tussen Curaçao en Nederland, waarbij Nederlandse experts helpen bij het aanpakken van dit probleem. Van Leeuwen: ,,Want nogmaals, we zijn voor schone lucht, niet voor sluiting van de raffinaderij.”

Bron: Antilliaans Dagblad, 5 januari 2012