Amigoe: ‘BASTA! wil waterrekeningen door Isla betaald zien’

WILLEMSTAD — Het Actiecomité BASTA!, dat na de ontsnapping van het catcracker-poeder van de Isla-raffinaderij werd opgericht, wil de hoge waterkosten van de schoonmaak vergoed zien door de raffinaderij. De bewoners van Julianadorp en Jan Doret werden op 2 juni geconfronteerd met grote hoeveelheden poeder in hun woonwijken, welke een plakkerige massa opleverde gedurende de schoonmaak. Hierbij werden noodgedwongen grote hoeveelheden water gebruikt.

Het comité licht toe dat het incident samenviel met de feestdagen, waardoor de raffinaderij en de Milieudienst niet bereikbaar waren. “De Isla deed toen de belofte direct na de feestdagen terug te zullen komen voor schoonmaak, eerder kon niet omdat iedereen vrij had. Maar wonen en lopen door catcracker-poeder is schadelijk voor de gezondheid, dus bewoners gingen noodgedwongen zelf aan het werk. De Isla bleek na drie dagen slechts vier woningen en tuinen te hebben schoongemaakt. Daarna werd op de vele telefoontjes niet meer gereageerd en werden de schoonmaakbeloftes niet nagekomen”, aldus het comité.

“Het poeder leverde een plakkerige massa op, jonge kinderen die buiten hadden gespeeld werden ziek, meerdere honden moesten overgegeven en het poeder had tevens een prikkelende uitwerking in de mond en veroorzaakte irritatie aan de ogen”, aldus BASTA!. De bewoners kwamen middels hun eigen waarschuwingssysteem via mail snel tot de conclusie dat het om catcracker-poeder moest gaan. “Waarin dus ook giftige stoffen zitten. Men kon het poeder niet ontwijken. Ook was dit poeder door open ramen naar binnen gewaaid en lag er een dun laagje stof in huis. Het verraderlijke was dat je goed moest kijken, want op sommige grijze stenen zag je het poeder bijna niet, maar het lag er wel. Ook op de schoolpleinen aan de St. Michielsweg lag dit poeder”, aldus het comité. Nadat de bewoners minister Jacinta Constancia van Milieu en Natuur (MFK) hierover hadden gebeld, zijn er Isla-medewerkers bij vier woningen komen kijken, die bevestigden dat het daadwerkelijk om catcracker-poeder ging.

“Bij het schoonmaken werd veel water gebruikt, want het poeder plakte en was bijna niet op te vegen. De Isla had beloofd dat ze de waterrekening zouden betalen en samen met hun medewerkers werden de watermeters opgenomen. Na afloop kreeg de Isla de waterrekeningen, die gebaseerd waren op de meterstanden door henzelf opgenomen. Zelfs na telefonische herinnering werd het bedrag niet betaald. Na twee maanden werd een schriftelijke aanmaning verzonden”, aldus het comité. BASTA! meldt hierop in oktober een bevel tot betaling te hebben ingediend bij het gerecht.

“Bij een woning op de St. Michielsweg is op 9 februari een brief van de Isla-raffinaderij bezorgd, waarin ze hun excuses aanboden omdat de betaling ‘per vergissing’ niet had plaatsgevonden. Inmiddels is het bedrag van 180 gulden ontvangen. Bij deze bewoners was het waterverbruik beperkt gebleven door gebruik van een hogedrukreiniger. Bewoners die met hun waterslang hun omgeving hadden schoongespoten werden soms geconfronteerd met een waterrekening, die wel 400 gulden of hoger was dan hun normale rekening”, aldus het actiecomité BASTA!, dat een oproep doet aan bewoners die een aantoonbaar hogere waterrekening hebben gehad, om deze naar de raffinaderij te sturen. “Wanneer de Isla voor de ene bewoner de kosten betaalt, dan hebben de andere bewoners daar ook recht op”, aldus het actiecomité. Voor hulp kunnen de getroffen personen zich melden bij het comité.

Bron: Amigoe

Reacties zijn gesloten