Amigoe: ‘Scaltech stopt na conflict met raffinaderij’

WILLEMSTAD — Een dispuut tussen olieverwerkingsbedrijf Scaltech en de Isla-raffinaderij is de reden voor het eerstgenoemde om al zijn activiteiten stop te zetten. Volgens PWFC-voorzitter Angelo Meyer staan alle werknemers bij Scaltech sinds afgelopen vrijdag op straat. Hij dringt er bij alle actoren op aan een oplossing voor het probleem te vinden, zodat de lokale werkgelegenheid gered kan worden.

Volgens Meyer kregen de werknemers van het bedrijf afgelopen vrijdag te horen dat Scaltech zijn activiteiten stopt, omdat het bedrijf door het conflict met de Isla-raffinaderij niet meer in staat is zijn personeel uit te betalen. Het bedrijf heeft 70 werknemers in dienst en houdt zich 24 uur per dag bezig met het opvangen en verwerken van olieproducten. Scaltech is het bedrijf dat op de Isla-raffinaderij voor de verwerking van vervuilde olie/slop door PdVSA is ingehuurd. Meyer waarschuwde vanochtend voor een ecologische ramp, als er niet snel iets wordt gedaan. “Scaltech is een bedrijf dat 24 uur per dag operationeel is. Het verwerkt olie dat in de oilcatcher, de opslag voor vervuilde olie, wordt opgeslagen. Als dat niet wordt verwerkt, dan bestaat er een kans dat de olie over de oilcatcher slaat en richting het Schottegat op gaat. Dat kan uitmonden in een ecologische ramp.”

Vakbond PWFC werd vanochtend uitgenodigd door de Isla-raffinaderij om haar kant van het conflict te komen aanhoren. De vakbond is bereid om met Isla om de tafel te gaan zitten, maar wil vooral weten hoe het conflict opgelost kan worden. “Wij willen duidelijkheid. Scaltech heeft twee eigenaren. De een zit nu in Venezuela en de ander in Houston. Wij willen dat er alles wordt gedaan om de lokale werkgelegenheid te redden. Wij willen zo veel mogelijk Curaçaoënaars aan het werk zien en wij hopen dat het gezond verstand in deze zaak overwint.”

Bron: Amigoe