Versgeperst: ‘Milieuorganisaties laten indruk achter’

CURAÇAO – De vier organisaties die een oplossing willen voor de vervuiling die Raffinaderij Isla veroorzaakt, kregen vandaag hun podium in de Staten. Deze kans hebben ze goed benut, de vergadering duurde zeven uur. Vooral Peter van Leeuwen (SMOC) sloeg de Statenleden met onderzoeken en rapporten om de oren.
Edgar Leito van Movementu Solushon Isla (MSI), Jora de Jong van Actiecomité Basta!, Kenneth Valpoort van Organishon Wishi/Marchena en Van Leeuwen kwamen vandaag goed voorbereid in de Staten.
Transparantie
Waar MSI vooral strijdt voor sluiting van de Isla nadat het leasecontract met PdVSA afloopt in 2019, heeft SMOC het vooral over handhaving van de vergunning van de raffinaderij en een betere Milieudienst. Organishon Wishi/Marchena wil samen met Actiecomite Basta! vooral een schone lucht. Maar allen eisen ze transparantie van de overheid.
Uitstoot
Van Leeuwen hield in het parlement een zeer technisch verhaal voor, waarin hij uitlegde wat de Isla uistoot, waar ze de uitstoot overschrijden en wat voor invloed de stoffen hebben op de mens. Daarbij haalde hij verschillende rapporten aan die erop wijzen dat de Isla de norm voor de uitstoot van zwaveldioxide en fijnstof regelmatig overschrijdt. “Dan zijn er heel wat stoffen die niet worden gemeten die ook hoofdpijn, misselijkheid, irritatie aan de huid en ogen, longziektes, hartritmestoornissen en in het ergste geval kanker veroorzaken.”
Green Town
Edgar Leito hield op zijn beurt een uiteenzetting, om het argument dat sluiting van de Isla een klap betekent voor de economie te weerleggen. “Over de jaren heen zijn steeds minder arbeiders in dienst bij de Isla. Daarnaast kunnen we een nieuwe invulling geven aan de ruimte en grond die vrijkomt als de Isla verdwijnt.” Leito haalde onder andere de plannen van Green Town aan. Jora de Jong van Actiecomité Basta! bracht de Statenleden terug naar de dag dat er wit catcrackerpoeder werd verspreid over verschillende wijken.
Kleine commissie
Jaime Corboda van Pueblo Soberano ging niet echt in op de verhalen over de Isla, maar sprak de vertegenwoordigers van de organisaties toe over het feit dat zij niet akkoord gingen met een kleine commissievergadering. Volgens hem is het een voorbereiding op de openbare Statenvergadering en hadden de organisaties het niet moeten afslaan. Eugene Cleopa (MAN) en Monique Koeijers (MFK) steunde hem hierin. Daarnaast waardeerde Corboda de tip van Van Leeuwen niet, dat de overheid hulp moet vragen aan Nederland. “Nederland is een duister land in Europa”, aldus Corboda.
Shell
Pueblo Soberano-leider Helmin Wiels was heel helder in zijn standpunt. “Het staatsoliebedrijf Shell heeft hier zich jaren geleden gevestigd en heel wat vervuild. Kijk ook maar eens naar de berichtgeving over de schade die Shell heeft aangericht in Nigeria. Maar Wiels haalde ook uit naar de ‘slappe politieke wil’ van de afgelopen regering die niet optrad tegen de vervuiling. Ook maakte hij duidelijk dat PdVSA niet boven de wet staat. “Zij moeten zich houden aan het leasecontract en het terrein van de Isla onderhouden.”
Upgrading
De meeste Statenleden moesten alle informatie laten bezinken.Vooral het betoog van Van Leeuwen dat de bewering van premier Gerrit Schotte, dat de BOO-centrale de grootste vervuiling zou zijn, onzin is maakte indruk. De Statenleden wilden duidelijke punten van de organsitaties van wat zij precies willen van het parlement. Schone lucht, handhaving van de vergunning, transparantie, meer mankracht naar de milieudienst en vooral de toekomstvisie van de Isla moet duidelijk worden volgens de organisaties. “Ik denk dat het voor upgrading ondertussen te laat is ”, aldus Van Leeuwen. “Dan komt het neer op sluiting of verplaatsing van de Isla. Ik wens u veel wijsheid bij het maken van deze belangrijke beslissing.”
Hoger beroep
Van Leeuwen zei na afloop van de vergadering zeer tevreden te zijn. “We hebben indruk gemaakt” Op 2 april is het hoger beroep in de rechtszaak van SMOC tegen de overheid, met als derde partij de Isla. De Statenvergadering is hier te bekijken.

Bron: Versgeperst