Versgeperst: ‘Paasdagen: vluchten voor de stank’

CURAÇAO – Met de paasdagen waren de bewoners rondom Raffinaderij Isla niet veilig voor de stankoverlast van de raffinaderij en zijn gevlucht. Dat zegt Jora de Jong van Actiecomité Basta!. De vertegenwoordiger van het comité roept nu iedereen op om de Milieudienst te mailen met klachten over en foto’s van de Isla.
De Jong roept iedereen op die last heeft van stankoverlast, veroorzaakt door de Isla, ‘actief’ te bellen naar 736-9022 of 736-9040 of te mailen naar info.mil@gobiernu.cw om een klacht in te dienen bij de Milieudienst. “Ieder dag weer”, zegt De Jong.
Aangifte
Het actiecomité zal ook bij het Openbaar Ministerie gaan informeren hoe het staat met de aangifte die zij tegen de raffinaderij heeft gedaan. Oktober vorig jaar deed Basta! aangifte tegen de Isla van ‘voortdurende levensdelicten’. Het comité klaagt de raffinaderij aan voor verschillende klachten van nalatigheid en wil dat er een strafrechtelijk onderzoek wordt ingesteld naar de luchtvervuiling die veroorzaakt wordt door de Isla. “We moesten de zaak van Stichting Schoon Milieu op Curaçao (SMOC) afwachten. Het hoger beroep is geweest, dus nu zijn wij aan zet”, aldus De Jong.

Bron: Versgeperst