Persbureau Curaçao: ‘Minister Constancia en Monumentenzorg dagen Isla voor de rechter ‘

WILLEMSTAD – De stichting Monumentenzorg daagt Bullenbaai-exploitant PdVSA voor de rechter, nu de multinational alle verantwoordelijkheid voor het olielek van 18 augustus en de gevolgen daarvan categorisch afwijst. Dat zegt George Schmidt, directeur van de stichting Monumentenzorg, die een deel van het natuurgebied van Jan Kok in beheer heeft. Minister Jacinta Constancia van Milieu laat in een SMS-reactie weten ook naar de rechter te stappen, indien PdVSA volhardt in haar standpunt.

De bijeenkomst met vertegenwoordigers van de raffinaderij en andere belanghebbenden, waaronder Monumentenzorg duurde volgens de directeur bijzonder kort. “PdVSA liet weten niets te maken te hebben met de olievervuiling en sloot de vergadering.”
De ontkenning van Refineria Isla is opmerkelijk omdat het bedrijf vorige week nog via een persverklaring openlijk zijn excuses aanbood aan het volk van Curaçao. Isla meldde zelfs nog dat de fout door menselijk handelen was ontstaan bij tank 9056 op Bullenbaai en dat zij volledige aansprakelijkheid erkent. Isla-woordvoerder, Kenneth Gijsbertha was vanochtend niet bereikbaar voor commentaar.

Ook de verantwoordelijke minister van Milieu, Jacinta Constancia heeft gezegd de raffinaderij verantwoordelijk te houden voor alle schade als gevolg van de olievervuiling. Haveninspecteur en oilspill-coördinator Russel Henriquez van overheids-nv Curaçao Ports Authority (CPA) wil niet publiekelijk ingaan op de schuldvraag. “De zaak is in onderzoek bij het Openbaar Ministerie. Zolang de monsters niet uitwijzen dat het olie betreft van Bullenbaai, kan het net zo goed uit de lucht zijn gevallen”, aldus Henriquez.

Bron: Persbureau Curaçao