Versgeperst: ‘Schoonmaak Jan Kok afgerond’

CURAÇAO – De opruimwerkzaamheden bij het olierampgebied Jan Kok zijn gereed. Dit meldt Onderzoekscentrum Carmabi. Hoewel het gebied er nu ‘schoon’ uitziet, blijft volgens Carmabi nader onderzoek vereist, om vast te stellen welke gevolgen de olieramp op de binnenbaai en de koraalriffen heeft.
Carmabi, die de schoonmaakwerkzaamheden begeleidde, bedankt alle organisaties en vrijwilligers voor hun inzet. In augustus werd bekend dat er olie vanuit olietanks van Bullenbaai het gebied van Jan Kok binnenstroomde. Het natuurgebied is een thuishaven voor flamingo’s. Veel dieren waren besmeurd en bezweken aan de olievervuiling. Terwijl Raffinaderij Isla eerst verklaarde dat de olie afkomstig was uit één van hun olietanks, trok de raffinaderij even later deze verklaring weer in.

‘Gefixt’

Volgens Isla-woordvoerder Kenneth Gijsbertha is een foto van een met olie besmeurde flamingo, die circuleerde in de media, niet echt. “De foto is gefixt”, liet Gijsbertha weten. “De foto van de flamingo met de kerk op de achtergrond gaat de hele wereld over”, vertelt Gijsbertha. “Maar de hele wereld kijkt naar een gefixt portret.” Volgens de woordvoerder is de foto door hemzelf gemaakt en de flamingo erop geplakt. “Ook is de vogel zwartgeverfd met photoshop”, aldus Gijsbertha.

Kritiek

Er is veel verontwaardiging onder verschillende milieuorganisaties over de manier waarop de overheid de vervuiling aanpakt. De organisaties klagen dat de overheid te laat heeft ingegrepen en dat het schort aan de milieuwetgeving op het eiland. De olieramp heeft ook de Nederlandse pers en Amerikaanse pers bereikt.

Bron: Versgeperst