Versgeperst: ‘Gebrek aan coördinatie Rampenbureau’

CURAÇAO – “Het eiland is dit weekend geconfronteerd met calamiteiten die mensenlevens heeft gekost, ernstig gewonden en veel verdriet en paniek heeft veroorzaakt in de samenleving”, zegt Statenlid Omayra Leeflang. “Als parlementariër heb ik echter een gebrek aan coördinatie ervaren vanuit een Rampenbureau.” Een ontploffing in het kruithuis op het industrieterrein van de Seru Loraweg heeft drie levens en vijf gewonden gekost.

Coördinatie

“De indruk bestond dat het grootste deel van de coördinatie op het politiekorps viel die aan het werk was op elk terrein. We konden zelfs coördinatie tussen vrijwilligers en politie zien om mensenlevens te redden in pick-ups”, schrijft Leeflang in een brief aan demissionair minister-president Stanley Betrian.

Vingerwijzen

“Deze brief heeft niet de intentie om te vingerwijzen naar iemand of instanties. Wij wachten het onafhankelijk onderzoek af om de oorzaak vast te stellen en eventuele verantwoordelijke(n)”, benadrukt het Statenlid. “Daarnaast wil ik waardering uiten voor demissionair minister Stanley Bodok die persoonlijk aanwezig was op de rampplek en woorden van lof voor alle vrijwilligers en professionals die zich optimaal hebben ingezet.”

Veiligheidsketen

In verband met deze indruk van gebrek aan coördinatie vanuit een Rampenbureau, heeft Leeflang een aantal vragen voor Betrian. “Voor 10-10-10, was er een ‘Eilandelijk Rampenbureau’ die leiding had over de gehele ‘veiligheidsketen’. Kan de minister bevestigen dat het land Curaçao ook een Rampenbureau heeft?” Leeflang vraagt zich af of het Rampenbureau actief was na de explosie en of Curaçao een handleiding heeft in verband met calamiteiten.

Communicatie

“Verschillende online media en radiostations hebben een uitstekende job gedaan om de informatie naar de gemeenschap te begeleiden tijdens de calamiteiten. Ook hier hebben wij een gebrek aan een Rampenbureau gemerkt, vindt het Statenlid. “Kan de minister bevestigen of er beleid is voor Veiligheidscommunicatie en voorlichting?”

Bron: Versgeperst