Minister Ploumen helpt Nigeria en Shell; waar zijn Rutte en Plasterk voor Curaçao?

CURAÇAO – Nederland bemiddelt sinds een jaar in het conflict over de vervuiling van Ogoniland in de Nigerdelta. Speciaal gezant Bert Ronhaar kreeg alle betrokken partijen aan tafel. Dat maakte minister voor Ontwikkelingssamenwerking Lilianne Ploumen bekend tijdens haar bezoek aan het land.

Het overleg tussen vertegenwoordigers van de lokale Bodo-gemeenschap, Shell, lokale milieuorganisaties en de Nigeriaanse lokale overheid is tot stand gekomen zonder daar ruchtbaarheid aan te geven. Doel is om afspraken te maken over de schoonmaak van olievervuiling en het voorkomen daarvan, de bescherming van de pijpleidingen en het tegengaan van illegale raffinage, steun voor de getroffen bewoners en het tot stand brengen van duurzame landbouw en visserij.

Gezamenlijke actie
“Olie heeft hier een enorm gebied vervuild en de lokale bevolking is daar op een vreselijke manier de dupe van. Velen zijn ziek. Wie afhankelijk was van visserij en landbouw is z’n inkomen verloren”, zegt Ploumen. “De enige manier om tot een oplossing te komen is via gesprekken en gezamenlijke actie van alle betrokken partijen.”

Vertrouwen
De bewindsvrouw vindt het een diplomatieke prestatie dat het is gelukt om het overleg op gang te krijgen. “Het succes hangt af van vertrouwen tussen de partijen en ieders bereidheid om stappen te zetten. Gezien de complexe situatie is dat op zich al een diplomatieke opgave van formaat, maar er is nog een hele lange weg te gaan.”

Helikoptervlucht
De minister maakte een helikoptervlucht om de vervuiling met eigen ogen te kunnen zien. Volgens Ploumen is ook de Nigeriaanse regering doordrongen van de noodzaak van het overleg om de problemen in de Nigerdelta aan te pakken.

Bron: Versgeperst, 18 juni 2014