Isla (PDVSA) en Curaçaose overheid: wat moet en had gemoeten?

De Isla moet een dwangsom betalen door haar eigen toedoen, omdat het vonnis uit 2010, waarin de onrechtmatigheidsgrens werd vastgesteld door de rechter in hoger beroep, ter uitvoering wordt gebracht. Dit had voorkomen kunnen worden als ze op basis van veelvuldig advies van SMOC duurdere en milieuvriendelijke aardolie had verwerkt, waardoor de milieuvervuilende uitstoot zou afnemen –dit moet ze nu per direct doen. Hierdoor zou de gezondheid van mensen onder de rook van de Isla verbeteren (en de zorguitgaven van het Land Curaçao weer dalen). Dit zou de bedrijfswinst van Isla inderdaad licht doen dalen, maar die verdwijnt toch al rechtstreeks naar Venezuela, omdat Isla geen winstbelasting hoeft te betalen. De Curaçaose overheid had de Isla moeten handhaven, maar heeft dat nog nooit gedaan. Bij afwezigheid van deze bestuurlijke prikkel, blijkt de Isla zich dan ook niets van de bewoners onder de rook aan te trekken. Dit met minimaal 18 vroegtijdige doden per jaar als gevolg en duizenden mensen die jaarlijks een beroep moeten doen op de gezondheidszorg, aldus EcoRYS in 2005 in opdracht van de Curaçaose overheid. Wie wil dat op haar geweten hebben?