Trouw: ‘Advocate neemt het op tegen stinkende oliefabriek Curaçao’

DUURZAME 100 Voor het eerst staat een inwoner van Curaçao in de Duurzame 100. Advocate Sandra in ‘t Veld is één van de nieuwkomers in de editie van 2016.

Zij strijdt tegen ‘het grofste milieuschandaal in het Koninkrijk der Nederlanden’, de stinkende, walmende Isla Raffinaderij op het eiland. Met de stichting Schoon Milieu Op Curaçao (SMOC) voert zij rechtszaken tegen de sterk verouderde oliefabriek. Ze staat op plaats 92.

Al dertien jaar lang probeert In ‘t Veld, als vrijwilliger, de overheid op Curaçao te overtuigen iets te doen aan de enorme uitstoot van de raffinaderij. Die vervuilt niet alleen het milieu maar veroorzaakt ook gezondheidsproblemen. De belangen zijn echter groot. De fabriek is de grootste werkgever op het eiland. Er zijn inmiddels vele rapporten verschenen waarin de vervuiling is vastgesteld. “Onverteerbaar dat daar niets mee gebeurt”, zei In ‘t Veld eerder in een interview met Trouw. “Ik schaam mij dat dit mogelijk is in ons Koninkrijk.”

Lees hier verder.