Kent de Curaçaose overheid haar eigen milieuregels? Attachment F

Afgelopen dagen werden tal van burgers overdonderd door een flinke laag, veelal witte, poeder. In de metingen zagen we dit terug als TSP. Tevens vernamen we uit diverse kranten dat de Isla schuld heeft bekend: de Isla is de oorzaak van deze poeder. Uiteraard is de Isla gehouden aan milieuregels, zoals bijvoorbeeld Attachment F. Deze regels zijn overigens van het bijzonder slappe soort. Niettemin. Attachment F schrijft voor (blz. 21-22):

Standards for Particulate Matter
Short Term (24 hour) Standard
Numerous epidemiological studies indicate an association between air pollution of particulate matter and health effects of varying severity, especially for short-term pollution episodes. For concentrations of 750 µg/m3 and higher of particulate matter (24-hour average) excess deaths and a considerable increase in illness may occur. Concentrations above 300 µg/m3 of particulate matter (24-hour average) may worsen acute symptoms for patients with chronic bronchitis. At concentrations above 200 µg/m3 of particulate matter (24-hour average).’

In dit voorschrift waaraan de Isla gehouden is wordt met particulate matter bedoeld TSP (zie blz. 5 van Attachment F). Evident: afgelopen week gingen we met 2100 fors voorbij de 750 (zie grafiek hieronder)! Hoeveel extra doden heeft dit opgeleverd?

TSPmaart2017